Konsten att vara snäll.

Igår la jag mej i sängen och tittade i min bokhög som ligger och dammar så fint. Jag har perioder då jag läser. Oftast under semstern, på standen, långa resor etc. Jag har inte läst på över ett år nu och jag kände att jag var tvungen. Hittade en "gammal" bok som jag började läsa på flygresan ner till Gran Canaria -07. "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn. Jag fick för mej att den var bra och började läsa om den. Det är en bok som gör att man tänker efter i vissa situationer, hur skulle jag göra, skulle någon göra så mot mej... ja det är många tankeställare man får. Nu har jag läst halva boken och ska läsa resten idag.



Snälla tankar och snälla handlingar

"Ibland hävdas det att en god människa bara ska tänka goda tankar. Och det är sant att negativa känslor för våra medmänniskor inte är av godo och att det är vi själva som lider mest av att ha dem. Men samtidigt måste vi inse att det inte finns några fullkomliga människor. Det är ett orimligt krav att vi aldrig ska tänka elaka och onda tankar. Och hur lätt är det egentligen att kontrollera sina tankar? Utan träning av medvetandet är det mycket svårt. Vi har kontroll över åtskilligt i våra liv, men vi har i regel inte kontroll över våra tankar. Så glöm det budskap som olika religiösa företrädare har försökt trumma i oss om ondskan i att tänka elaka tankar. Jag tror tvärtom att det kan vara av godo att slippa det dåliga samvetet för att vi tänker onda tankar. Om vi får avlasta oss själva genom att tänka på elakheter kanske vi minskar behovet av att omsätta dem i handling"

Ur Konsten att vara snäll, av Stefan Einhorn. Kap. "... och äkta"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback